GAZ 66

 

Výroba

Lehký terénní nákladní automobil GAZ-66 byl vyráběn v Gorkovském závodu. Vznikl počátkem 60. let v konstrukční kanceláři A.D.Prosvirnina. Ve své době se jednalo o velmi zdařilou konstrukci. Vývojem typu GAZ-66 vznikly v letech 1965 - 1967 rovněž dvě třínápravové verze, GAZ-33 s pohonem 6 x 4 a GAZ-34 s pohonem 6 x 6. Sériové výroby se ale ani jedna z nich nedočkala. GAZ-66 se stal ve spojení s nejrůznějšími nástavbami záhy standardním lehkým terénním nákladním automobilem Varšavské smlouvy a dostal se rovněž do výzbroje mnoha „spřátelených“ států včetně ČSLA. I v současné době se s tímto typem můžeme setkat prakticky ve všech končinách světa.

 

Popis vozu

Automobil GAZ-66 disponoval osmiválcovým benzínovým motorem o obsahu 4254 cm3 a výkonu 115 k. Nosnost automobilu GAZ-66 byla 2000 kg. Poměr mezi výkonem motoru a nákladem tak činil 33 k na 1 tunu nákladu. Vůz GAZ-66 byl konstruován pro provoz v náročných klimatických podmínkách v rozmezí teplot od -40°C do +50°C. Na rozdíl od většiny tehdejších terénních vozů bylo těžiště automobilu GAZ-66 položeno poměrně nízko, což značně zlepšovalo jeho jízdní vlastnosti. Automobil GAZ-66 disponoval mnoha vymoženostmi, které bychom u vozů této kategorie vyráběných do té doby v SSSR hledali marně. Patří sem např. samosvorné nápravové diferenciály se vzpěrnými tělísky, kapalinový posilovač řízení, celokovová valníková nástavba, vpřed odklápěná kabina řidiče nebo ostřikovače čelního skla. Výroba typu GAZ-66 byla ukončena až po dlouhých 35 letech v roce 1999. Za tuto dobu bylo vyrobeno téměř 965 000 vozidel GAZ-66. Základní dvě provedení představoval valník typu GAZ-66 a podvozek opatřený hermetizovanou skříňovou karosérií označovaný GAZ-66 K.

 

Varianty vozu

  • GAZ 66-01 vůz bez navijáku,
  • GAZ 66-02 vůz s navijákem,
  • GAZ 66-04 vůz s vyšším stupněm odrušení elektrického zařízení - určený především pro spojovací a zvukoměrné nástavby,
  • GAZ 66-05 vůz s vyšším stupněm odrušení elektrického zařízení a navijákem
  • GAZ-66 typ GAZ-62p vůz byl určený pro paradesantní jednotky. Automobil měl kabinu řidiče opatřenou plátěnou střechou a sklopnými okny. Hřídel volantu byl teleskopický. Tyto úpravy umožňovaly přepravu vozu letounem nebo kluzákem.