UAZ 8109

 

Výroba

UAZ 8109 je jednonápravový přívěs, který byl určen pro tažení teréním automobilem UAZ 469 a UAZ 452. Byl vyvinut v závodě UAZ (Ульяновский автомобильный завод), kde se vyráběl od konce 80 let pod typovým označením "1-P-0,5M" (jednoosý/přívěs/0,5 tuny).

 

Popis vleku

Přívěsný vlek UAZ 8109 vznikl modernizací již vyráběného a osvědčeného vleku GAZ 704. Původní 16" kola typu GAZ-69 (6,50×16) byla nahrazena 15" koly typu UAZ (8,40×15), pákové tlumiče pérování nahradily tlumiče teleskopické, místo přivařeného kovaného oka na oji bylo oko přišroubované, na zadním čele nebyly prolisy na kulaté odrazky, ale na trojúhelníkové, přibylo osvětlení registrační značky na středu čela, místo kulatých obrysových světel typu GAZ-69 se začaly montovat nové sdružené svítilny typu UAZ, které vyžadovaly jiné uchycení ke karoserii, na boku se objevil druhý prolis na odrazku za blatníkem a celkově dostal přívěs mírně jiné proporce, i když korba zůstala nezměněná.

 

Varianty vleku

Podvozek přívěsu UAZ 8109 sloužil velmi často i jako nosič nějakého zařízení mimo armádu. Nejznámější sériově vyráběnou variantou byl nosič hasičského čerpadla s příslušenstvím, který nesl označení CRP-2. Další varianty, o kterých máme nějaký záznam, sloužily jako nosiče měřícího zařízení, pracovaly ve stavebnictví, nebo pomáhali v zemědělství. O těchto nástavbách se však obecně velmi obtížně hledají jakékoliv informace, protože se ve velké míře jednalo o individuální výrobu.

 

Úpravy pro ČSLA

V ČSLA přívěsy UAZ 8109 procházely řadou úprav, aby vyhovovaly armádním podmínkám. V souvislosti s elektrocentrálou AB-4 instalovanou na korbě vleku UAZ 8109 byla na přívěs UAZ 8109 doplněna řada prvků: hasící přístroj na boku, držáky kanystrů, vysoké oblouky a zakrývací plachta korby, uzemňovací svorky, u některých verzí trubkové kapsy pod korbou přívěsu na zemnícíh sondy, atd.